zaterdag 2 juni 2012

Belgische titel speedklimmen verlengd op BK 2012

5 Mei vond het BK lead en speed senioren plaats in klimzaal Entre Ciel et Terre. We waren aanwezig met niet minder dan 10 klimmers van klimax waaronder 6 stuikers. Voor deze belangrijke wedstrijd hadden we er hard voor getraind met dank aan Wanne. De selectieroutes bestonden uit 2 8e graads routes en een finale die nog een pak zwaarder was dan de selecties. Na een zeer slechte demo van de 1e selectieroute moest ik als 3e klimmen. Ik moest mij ten volle concentreren op mijn 2 voorgangers om te zien hoe zij deze route klommen. Hierdoor kon ik al inschatten waar de zwaardere passages waren. Het begin ging vrij vlot. De eerste moeilijke passage kon ik vlot overwinnen, de tweede moeilijke passage begon ik de verzuring al te voelen. Het laatste deel van de route werd dan ook heel zwaar waardoor ik uiteindelijk uit mijn route viel. Ik was tot dan degene die het hoogst geraakt was. Tot mijn verbazing klom enkel Loïc voorbij deze greep. Hieronder het filmpje van de 1e selectieroute.


De 2e selectieroute zag er nog een pak harder uit dan de eerste. Er hadden al enkele van klimax deze route moeten klimmen en ging dan ook ten volle luisteren wat zij er over te zeggen hadden. De route begon vlot maar werd snel moeilijk en de verzuring kwam ook redelijk snel. Ik kon een greep houden waar er al vele voor mij gevallen waren om deze te gaan halen. Ik kon dan nog een greep verder klimmen maar moest nog een bijna onmogelijk setje inpikken waardoor er ook hier enkele gevallen inclusief mezelf. Hieronder het filmpje van de 2e selectieroute.


Nadat de 2 selectieroutes afgelopen waren stond ik op een mooie 6e plaats en kon dus naar de finale (beste 8). Ook Wanne met zijn 7e plaats mocht naar de finale. Dit maakt het een pak leuker om iemand van het team in de finale te hebben. Je kan dan samen de route lezen (waren de enige 2 Vlamingen), samen opwarmen en de sfeer onder elkaar is beter,... . Na het voorstellen van de finalisten was het tijd om de route te lezen. 


De finale was een zéér lange route. 70 bewegingen om boven te geraken. Wanne moest als 2e klimmen en ik als 3e. Wanne klom vrij lang waardoor ik wist dat hij vrij hoogt geraakt was. Na Wanne was het dus mijn beurt. Het begin vlotte niet zo goed naar mijn gevoel maar hoe verder ik klom hoe meer ik in mijn route kwam. Het het lawaai van het publiek te horen wist ik dat ik aan de moeilijke passage kwam waar iedereen tot nu toe gevallen was. Dit geeft natuurlijk een extra boost waardoor ik voorbij die passage klom en 1 greep verder kon geraken dan degene die al verst geraakt was. Nadat ik terug beneden was vertelde ze mij dat ik voorlopig eerste stond. Ik was blij want ik had geen plaatsen verloren en kon enkel nog maar opschuiven in het klassement. Ik dacht wel dat iedereen voorbij mij zou klimmen omdat het zeer sterke klimmers waren. Maar toen gebeurde het. Ik had blijkbaar een sterke prestatie geleverd want enkel Loic kon voorbij mij klimmen waardoor ik 2e werd op het bk lead. Nooit gedacht dat dit ging lukken na de kwalificaties. Hieronder filmpje van de finaleroute. 


 

Na de finale van de lead begonnen we aan de speed. Hierbij kregen we 2 identieke routes die we zo snel mogelijk naar boven moesten klimmen. We kregen ieder 2 vrije pogingen om de route wat te leren kennen en om te zien hoe alles in zijn werk ging gaan. Na de test runs begonnen we dan aan de qualificaties. Ieder kreeg 1 poging per route. De beste tijd telde en werd gerangschikt. De beste 8 gingen door naar de 1/4e finale. Ikzelf kon de beste tijd neerzetten en Yannick de 3e beste tijd en Ignace de 8e beste tijd. Nu begonnen we met rechtstreekse uitschakeling. De 1e van de qualificaties tegen de 8e, de 2e tege de 7e, enz... Ik kwam onmiddelijk tegen Ignace uit. Het is altijd spijtig om iemand van klimax te moeten uitschakelen maar anderzijds gaat er ook iemand van klimax naar de volgende ronde. Ik was een 3 seconden sneller dan Ignace waardoor ik naar de volgende ronde ging. In de 1/2e finaled wist ik ook sneller  boven te komen met een toptijd van 5.64 sec. Dit was ineens de beste tijd van heel de avond. Nu was het enkel nog de finale tegen Nicolas. Met een zeer snelle start begon ik meteen op kop en gaf dit niet meer af waardoor ik mijn titel van Belgisch Kampioen Speed verleng. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten