dinsdag 22 november 2011

Dutch Drytool Day

Vorige zondag in klimzaal Rock Steady in Nederland was er een drytoolwedstrijd. Tim Vanhoutegem en ikzelf gingen een keer meedoen met deze wedstrijd. Het was 10 jaar geleden dat er in Nederland nog een drytoolwedstrijd was.

De klimzaal is gelegen in Bussum, boven Utrecht. Het was dus een eindje rijden. Vroeg opstaan (7u) en tijdig vertrekken richting Nederland was de boodschap. Onderweg Tim nog even opgepikt en weg waren we voor een mistige rit door Nederland. Als eerste en véél te vroeg kwamen we aan in de klimzaal. Nu was het enkel nog wachten tot de wedstrijd begon.

De wedstrijd bestond uit 11 routes die je zowel flash/onsight als redpoint kon klimmen. Ze hadden niveau's van D2 tot D9 (7c lead). Tim en ik klommen eerst een makkelijke route om vervolgens in een zwaardere route te proberen vermits de rest allemaal bezet was. Ik kon deze route flashen, Tim spijtig genoeg niet. Het was al direct de 3e moeilijkste route van de selecties. Ik was dus goed in form. Na die route klom ik de 2 andere moeilijke routes zonder enig probleem. Nu was het enkel de makkelijke routes een voor een klimmen. Gelukkig mocht ik van een paar vriendelijke Nederlanders even voorsteken om mijn laatste route nog binnen tijd te klimmen. Ik kon zo de 11 routes allemaal flash/onsight klimmen en wist het maximum van de punten te halen. Dennis Van Hoek was de enige die dit ook deed.

Tijdens de selecties van de lead kon je je ook selecteren voor de speed. Hierbij moest je zo snel mogelijk boven zien te geraken en je kreeg hiervoor 2 pogingen. De eerste poging had ik 46.7 sec. 0.1 sec trager dan de snelste tijd toen. In mijn 2e poging klokte ik af op 35 sec. Enkel Dennis deed beter met een 26sec.

Na de selecties waren de finales aan de beurt. Ik klom zowel de Speed als de Lead finale. Ik moest het opnemen tegen nr 3 in de speed. Ik had Dennis zijn bijlen op een andere manier zien vastpakken en wou dit ook eens proberen. Spijtig genoeg was dit niks voor mij waardoor ik midden in mijn routes mijn bijlen verpakte en hierdoor belangrijke seconde verloor. Ook viel ik 2 keer en kwam hierdoor net te kort. Ik moest dus strijden voor de 3e plaats. Hier ging alles zeer goed want ik was op 20 sec boven. Toptijd! Ik werd dus 3e in de speedfinale.

Na de speed moesten we onmiddelijk in de isolatie. Na het lezen van de route was het wachten tot je aan de beurt kwam. Ik moest als voorlaatste klimmen van 6 finalisten. Ik klom mijn route zeer vlot. Ik had geen problemen, geen verzuring en nog geen enkele fout gemaakt. Ik kon toen voorbij het verste punt klimmen maar op een moeilijkere pas slipte mijn bijl van de greep en was het over en out. Spijtig want ik had nog niks teveel moeten geven in mijn route, was zeer lichtjes verzuurd en had echt zin om het zware dak in te gaan. Enkel Dennis wist de pas te klimmen. Ik werd dus 2e in de lead.

De wedstrijd was zéér zéér tof en is zeker de moeite om volgend jaar terug te gaan!



volledige uitslag op: nkbv


2 opmerkingen:

  1. Proficiat Jurgen. Veel succes voor de toekomst. Yannik Petzl Bénélux

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was super om je life gezien te hebben beste Jurgen ! Je bent een technische klimmer en daar herken ik me in van in mijn jonge jaren ;-)
    Ik wou je nogmaals PROFICIAT wensen !!
    Groetjes,
    Werner Van Steen
    Petzl Benelux

    BeantwoordenVerwijderen