woensdag 21 augustus 2013

Wereldbeker ijsklimmen 2013

Vorig jaar heb ik eens een wereldbeker ijsklimmen meegedaan in Frankrijk. Na deze wedstrijd had ik de smaak te pakken. Na een kijk op de kalender van 2013 stipte ik 2 wedstrijden aan waar ik zou aan deelnemen. De ene wedstrijd was in Zwitserland, de andere in Italie een week later.

De wedstrijd in Zwitserland vond plaats in het dorpje Saas-Fee. De wedstrijdwand was gebouwd in een parkeertoren. Om 4u smorgens vertrokken we (mijn broer en ik) naar de wedstrijd. Na een 9u rijden waren we ter plaatsen. We installeerde de auto op een parking en gingen het dorp verkennen. Het dorp is volledig autovrij voor toeristen. Er rijden enkel smalle camionetten op elektriciteit. Na het verkennen was het tijd om ons aan te melden. Na het aanmelden kregen we van de organisatie een buffet met verschillende soorten spaghetti. Lekker! Met het geschilschap van de Nederlandse en Duitse ploeg werd het nog een gezellige avond. We zouden oorspronkelijk in de wagen slapen maar dank zij de gastvrije Nederlandse coaches mochten we in hun chalet slapen. Nog maal dank u! Overdag was de temperatuur namelijk rond de -14°c. Na een goede en vooral warme nachtrust zijn we naar de selecties van de speed en de vrouwen lead gaan kijken. De mannen moesten pas in de namiddag klimmen.
Eens we met zen allen in een veel te kleine isolatie zaten was het wachten tot het onze beurt was. Na een paar keer de spieren soepel en warm te maken konden we eindelijk klimmen. De route begon op een stuk ijs. Hier vlieg je min of meer door vermits de gaten in het ijs allemaal voorgekapt zijn.  Na het ijsstuk begonnen de grepen. Je kan de grepen vergelijken met die van in een klimzaal alleen zijn ze stuk sterker en heb je er bijna geen grip op met je handen. (Voor zij die het niet weten, je mag in het ijsklimmen de grepen ook met je handen vastnemen). Ik zat een beetje zenuwachtig in mijn route. Je klimt natuurlijk niet iedere dag een wereldbeker, maar kon toch redelijk klimmen. Op een zeer dynamische pas slipte mijn ijsbijl van de greep en was de wedstrijd gedaan. Na het afwachten van de resultaten zijn we dan nog naar huis gereden zodat we snachts thuis waren. 


Resultaat: 38ste op 76 klimmers.

Een week later was de wedstrijd in Rabenstein Italie. Na een lange rit hadden we uiteindelijk de klimwand gevonden in een klein dorpje op het einde van het dal. De inschrijving was echter een half uur rijden van de klimwand. Gelukkig kon ik Dennis bereiken. Zij stonden niet veel verder met een defecte wagen. We waren dan zo vriendelijk om deze een lift te geven. Na de inschrijving en het eten keerden we snel terug naar garage waar de wagen van Dennis stond en sliepen we daar in de auto. Smorgens vroeg vertrokken we richting klimwand. De wedstrijd begon al rond 9u. Na een niet zo lange wachtperiode was het dan uiteindelijk mijn beurt om te klimmen. De route lag me enorm goed. Ik kon deze voor 2/3e klimmen tot de verzuring me teveel werd. De techniek zit dus vrij goed. Na een tevrede wedstrijd keerden we de lange weg terug naar huis om de dag erna paraat te zijn voor de drytoolwedstrijd van de berghut.
Resultaat: 33ste op 65 klimmers.

Ijsklimmen is een demostratiewedstrijd op de Olympische winter spelen geworden. Het zou tof zijn om daar aan deel te nemen.

Met dank aan Petzl, Kfb, Klimax, BVKB en de Berghut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten