vrijdag 30 augustus 2013

Petzl Contact 9.8mm

Het Petzl Contact 9.8mm is een nieuw touw ontworpen door Petzl. Ikzelf kreeg de gelegenheid om dit touw al te testen. Het touw zelf is 70m lang en heeft een dikte van 9.8mm. Als je de verpakking ziet zou je niet zeggen dat dit touw 70m lang is. Dit komt omdat het touw een speciale behandeling heeft gekregen om het touw soepeler te maken. Door het soepele touw kan je makkelijk met een grigri2 zekeren op dezelfde manier als met een reverso 4.

Het touw is zo opgerold dat je een start to climb touw koopt. Bij het eerste gebruik maak je de 3 zwarte strips los, bind je je in op het uiteinde van het touw en je kan onmiddellijk beginnen met klimmen. Bij andere merken moet je je touw eerst volledig ontrollen eer je ermee kan klimmen. Ik heb de test zelf gedaan en dit werkte perfect!

De uiteinden van het touw zijn over lengte van +-1cm versmolten (kern met mantel). Dit heeft het voordeel dat de uiteinden minder snel zullen loskopen en minder snel pluizig zal worden.

De middenmarkering bestaat uit 2 zwarte stukjes mantel. Zo vind je het midden van het touw vlotjes terug.

Hieronder kan je de eigenschappen van het touw nog eens nalezen.

Touwen zijn te verkrijgen in het voorjaar 2014.

woensdag 21 augustus 2013

Wereldbeker ijsklimmen 2013

Vorig jaar heb ik eens een wereldbeker ijsklimmen meegedaan in Frankrijk. Na deze wedstrijd had ik de smaak te pakken. Na een kijk op de kalender van 2013 stipte ik 2 wedstrijden aan waar ik zou aan deelnemen. De ene wedstrijd was in Zwitserland, de andere in Italie een week later.

De wedstrijd in Zwitserland vond plaats in het dorpje Saas-Fee. De wedstrijdwand was gebouwd in een parkeertoren. Om 4u smorgens vertrokken we (mijn broer en ik) naar de wedstrijd. Na een 9u rijden waren we ter plaatsen. We installeerde de auto op een parking en gingen het dorp verkennen. Het dorp is volledig autovrij voor toeristen. Er rijden enkel smalle camionetten op elektriciteit. Na het verkennen was het tijd om ons aan te melden. Na het aanmelden kregen we van de organisatie een buffet met verschillende soorten spaghetti. Lekker! Met het geschilschap van de Nederlandse en Duitse ploeg werd het nog een gezellige avond. We zouden oorspronkelijk in de wagen slapen maar dank zij de gastvrije Nederlandse coaches mochten we in hun chalet slapen. Nog maal dank u! Overdag was de temperatuur namelijk rond de -14°c. Na een goede en vooral warme nachtrust zijn we naar de selecties van de speed en de vrouwen lead gaan kijken. De mannen moesten pas in de namiddag klimmen.
Eens we met zen allen in een veel te kleine isolatie zaten was het wachten tot het onze beurt was. Na een paar keer de spieren soepel en warm te maken konden we eindelijk klimmen. De route begon op een stuk ijs. Hier vlieg je min of meer door vermits de gaten in het ijs allemaal voorgekapt zijn.  Na het ijsstuk begonnen de grepen. Je kan de grepen vergelijken met die van in een klimzaal alleen zijn ze stuk sterker en heb je er bijna geen grip op met je handen. (Voor zij die het niet weten, je mag in het ijsklimmen de grepen ook met je handen vastnemen). Ik zat een beetje zenuwachtig in mijn route. Je klimt natuurlijk niet iedere dag een wereldbeker, maar kon toch redelijk klimmen. Op een zeer dynamische pas slipte mijn ijsbijl van de greep en was de wedstrijd gedaan. Na het afwachten van de resultaten zijn we dan nog naar huis gereden zodat we snachts thuis waren.

Resultaat: 38ste op 76 klimmers.

Een week later was de wedstrijd in Rabenstein Italie. Na een lange rit hadden we uiteindelijk de klimwand gevonden in een klein dorpje op het einde van het dal. De inschrijving was echter een half uur rijden van de klimwand. Gelukkig kon ik Dennis bereiken. Zij stonden niet veel verder met een defecte wagen. We waren dan zo vriendelijk om deze een lift te geven. Na de inschrijving en het eten keerden we snel terug naar garage waar de wagen van Dennis stond en sliepen we daar in de auto. Smorgens vroeg vertrokken we richting klimwand. De wedstrijd begon al rond 9u. Na een niet zo lange wachtperiode was het dan uiteindelijk mijn beurt om te klimmen. De route lag me enorm goed. Ik kon deze voor 2/3e klimmen tot de verzuring me teveel werd. De techniek zit dus vrij goed. Na een tevrede wedstrijd keerden we de lange weg terug naar huis om de dag erna paraat te zijn voor de drytoolwedstrijd van de berghut.
Resultaat: 33ste op 65 klimmers.

Ijsklimmen is een demostratiewedstrijd op de Olympische winter spelen geworden. Het zou tof zijn om daar aan deel te nemen.

Met dank aan Petzl, Kfb, Klimax, BVKB en de Berghut.

woensdag 27 februari 2013

7e op BK boulder

Op 1 december vond het BK boulder in Gent plaats. Er waren 4 zware boulders gebouwd voor de finale. In  iedere boulder had je 4 minuten de tijd om deze te toppen.
De eerste 3 routes waren loodzwaar. Ik kon in sommige routes vrij ver geraken, maar toppen lukte niet.
In de 4e boulder probeerde ik eerste de route te volgen, maar na een paar pogingen klom ik deze boulder uit door hem rechtdoor te klimmen en 4 grepen over te slaan. Deze top leide  mij naar de 7e plaats.

dinsdag 27 november 2012

Dutch Drytool Event 2012

Op 25 november organiseerde klimzaal Monte Cervino het Dutch Drytool event. Ze hadden 20 routes gebouwd. Het was voornamelijk de bedoeling om mensen die het drytolen niet kende er kennis mee te laten maken. Naast de initiaties was er ook een vrije wedstrijd. Je had keuze uit 19 routes van M2 tot M9. Iedere route had zonegrepen met het bijhorende aantal punten. Hoe zwaarder de route hoe meer punten je kreeg. De 5 moeilijkste routes telde mee voor de eindscore. De beste 8 mannen, dus degene die de meeste punten konden verzamelen, klommen 1 finale route. De 5 zwaarte routes bestonden uit 2x M7, M8, M8+ en M9. Als je deze 5 routes flash/onsight kon klimmen dan had je de maximum score van 200 punten.

Ikzelf ben begonnen met wat makkelijkere M6 routjes om wat op te warmen. Nadien heb ik 1 voor 1 de 5 zwaarste routes kunnen klimmen. Ik was de enige die de 5 routes kon klimmen en behaalde als enige finalist 200 punten. Bij de finalisten was er een Nederlandse berggids en een Duitse drytool/sportklimmer en natuurlijk men broer Yannick. Bij de briefing kregen we te horen dat de finale route toprope zou geklommen worden en dit omdat er een stormwind waaide. We kregen 5 minuten om de route te toppen, het was dus snelheid maken van bij het begin. Omdat de duisternis aan het vallen was kon ik de Petzl Nao van Dennis gebruiken. Deze nog snel op de helm gemonteerd en dan was het aan mij. Ik klom de hele route vrij gecontroleerd, wist altijd wat te doen op iedere pas. Ik heb wel even moeten kijken op 1 plaats waar ik mijn voeten zou zetten. Ik maakte de juiste voetkeuze en kon greep per greep hoger klimmen in de route. Op de voorlaatste greep kreeg ik te horen dat ik nog 1 minuut tijd over had. Tijd genoeg dus om de route te toppen. Dit ging verbazend vlot, verzuring had ik niet en de power zat ook nog zeer goed. Hopelijk kan ik dit niveau aanhouden in Januari op de wereldbekers ijsklimmen!

Wordt vervolgd...

maandag 12 november 2012

Bk Boulder de selecties

Op 1 december vindt het BK boulder in Gent plaats. Om hier aan te kunnen deelnemen moet je je selecteren voor de finale, dit wil zeggen dat je bij de beste 4 moet zijn op 1 van de 2 selectiewedstrijden. De eerste wedstrijd vond plaats in Klimzaal Blok. Hier klom ik zeer sterk maar had een probleem in een traversée. Uiteindelijk kon ik hem wel klimmen maar in iets teveel pogingen. Naast deze route kon ik nog 9 andere routes toppen. Zo kwam ik op een totaal van 10 tops van de 12. Dit was echter niet genoeg voor een finaleplaats. Ik eindigde 7e. In de 2e manche zou het beter moeten gaan als ik de finale wil halen.

De 2e manche vond plaats in City Lizard. Na een iets wat moeizame start (3 pogingen nodig in een eerste route) kon ik 7 routes na elkaar in 1e poging toppen. Van deze routes was ik zeker dat ik ze zou kunnen klimmen. De overige routes waren veel zwaarder. Tijdens de voorbereidingstijd had ik er maar heel even in gewerkt, dus dit waren projectjes. Ik had gelukkig nog tijd genoeg om deze te proberen. Het eerste project kon ik verrassend in een 5e poging toppen. Het 2e project kon ik de bonus in een 1e poging halen maar geraakte dan niet verder. Na een kleine rust toch nog eens een poging gedaan en deze route dan maar getopt. Door deze te toppen had ik 10 boulders kunnen klimmen. Dit resulteerde in een 3e plaats en een ticket naar de finale.

vrijdag 2 november 2012

Wereldbeker Puurs

Het weekend van 21 en 22 september was er zoals al vele jaren de wereldbeker lead in klimax 2. Dit is een van de niet te missen wedstrijden zowel voor deelnemers als toeschouwers. Sinds dat klimax 2 er staat doe ik mee aan de wereldbekers. Ik heb er nog geen enkele in klimax overgeslagen. Dit jaar deed ik dus ook mee. Er waren niet veel deelnemers maar degene die er waren, waren wel allemaal wereldtop! De kans om halve finale te klimmen was van in het begin bijna niet haalbaar tenzij dat er ineens een wonder met me gebeurde. De eerste route was direct starten in het overhangende deel van klimax 2. Deze route was een atletisch geval. Ik klom goed, wist vrij hoog te geraken, maar een setje op een verkeerde plaats willen inpikken heeft me teveel van men krachten gekost waardoor ik de eerste lengte van die route net niet klom. De tweede route startte op de rechte wand. Technische inklim en dan hup het dak in. Ik kon goed doorklimmen en raakte een pak hoger dan mijn eerste route. Content van men routes haalde ik een 33ste plaats. Volgend jaar terug hard trainen om hopelijk nog eens een halve finale te klimmen.

Wereldkampioenschap Parijs

13 september vonden in Parijs de selecties van de lead plaats. Parijs is bij de deur dus waarom daar niet gaan deelnemen. Na een vlekkeloze rit aangekomen in een b&b. Na het inchecken te voet richting zaal vertrokken. De dames waren bezig aan hun selectiewedstrijd. Anak klom die dag ook en  misschien waren we nog op tijd om Anak te zien klimmen. Eens aangekomen in de zaal had Anak net geklommen. Spijtig dat ik het niet gezien had maar ja. Nadat de vrouwen allemaal geklommen hadden nog wat gaan wandelen in het centrum van Parijs, s’avonds nog een lekkere pizza gaan eten en dan bedje in.
De wekker liep véél te vroeg af. De selecties starten om 9u en vermits ik 6e klom en nog moest opwarmen wou ik tegen 8u in de zaal zijn. Kort na 9u was het mijn beurt om te klimmen. Het was een technisch begin op kleine greepjes. Elke fout werd afgestraft. Ik klom mijn route vrij goed, maakte geen enkele fout maar de verzuring werd me teveel en viel op iets boven de helft. Goed voor een 31ste plaats van de 50 in deze route. De 2e route was van een ander kaliber. Deze was zeer boulderig. Verre krachtige passen op slechte grepen. Ik viel iets te vroeg in deze route waardoor ik 39ste werd in men 2e route. In mijn groep ben ik uiteindelijk 36ste geworden en in totaal 71ste.
Na de selecties ben ik nog gaan kijken naar de selecties van het boulderen. Dit was leuk om naar te zien zeker omdat er nog een Waalse klimster meedeed. Na deze selecties terug naar huis gereden op weg naar de wereldbeker in klimax eind van volgende week.